Regio – Live muziek maakt gelukkig en brengt mensen bij elkaar. De helft van de Nederlanders tussen de 25 en 55 jaar oud vindt de muziekeducatie op scholen ondermaats. Iets meer dan de helft (54%) is van mening dat er meer geld moet komen voor muziekscholen, zodat muzieklessen voor ieder kind toegankelijk zijn. Dit blijkt uit de jaarlijkse Muziekmonitor van BNP Paribas, één van de hoofdsponsors van het North Sea Jazz Festival.
Muziek leeft bij Nederlanders. Uit de Muziekmonitor blijkt namelijk dat 3 op de 5 Nederlanders gelukkig worden van het luisteren naar live muziek. 72% van de respondenten geeft vervolgens aan dat live muziek zorgt voor verbroedering. Opvallend is dat het Nederlandse muziekonderwijs hier onvoldoende op aansluit. Nederlanders vinden dat muziekles bijdraagt aan de algemene ontwikkeling van een kind (67%). Daarnaast vindt men het belangrijk dat muzieklessen voor ieder kind betaalbaar blijven. Zo belangrijk zelfs dat krap een derde (32%) de stelling onderschrijft dat kinderen verplicht zouden moeten worden om minimaal 3 maanden een muziekinstrument te leren spelen.
Muziekeducatie
Jasperina Hoogerwaard, woordvoerder bij BNP Paribas: ‘Ontwikkeling en educatie zijn erg belangrijk. Vanuit die overtuiging stimuleren wij educatie in diverse vormen, zoals lesprogramma’s op scholen over omgaan met geld, en op muzikaal vlak ondersteunen we North Sea Jazz Kids. Tijdens dit 1-daagse festival op 5 juli kunnen kinderen dansen, muziek(-instrumenten) maken en zich uitleven tijdens workshops, zodat ze op een speelse wijze kennis maken met muziek en jazz. Het past bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid van BNP Paribas om hier een steentje aan bij te dragen.’
North Sea Jazz en BNP Paribas
Muziek en muziekfestivals verbroederen. Bij jazz komen alle muziekstijlen samen. BNP Paribas draagt internationaal al twee decennia haar steentje bij aan culturele initiatieven rond jazz.
‘We kiezen voor culturele evenementen omdat we onze langdurige betrokkenheid in de landen waar wij actief zijn, willen onderstrepen. Zo sponsoren wij in Nederland North Sea Jazz al vijf jaar. Uit onze Muziekmonitor blijkt dat drie op de vijf Nederlanders gelukkig wordt van live muziek. Driekwart is zelfs van mening dat muziek mensen dichter bij elkaar brengt. We zijn er daarom trots op om met onze sponsoring mensen dichter bij elkaar te brengen en een bijdrage te leveren aan het geluksgevoel wat mensen krijgen van live muziek’, aldus Hoogerwaard.